Garantie

Garantie

In het kader van de transparantie vindt u hieronder eerst kort en bondig de belangrijkste informatie:
1. Garantie op matrassen speelt enkel op zichtbare kuilvorming. Wat wij concreet nodig hebben in geval van kuilvorming: een afbeelding van de matraskern (zonder tijk) op de grond geplaatst, waarbij een foto van zijaanzicht gemaakt wordt, zodat de kuilvorming zichtbaar is. Onderstaand voorbeelden van de afbeelding die wij nodig hebben.
2. Wij werken in de garantieafhandeling geheel digitaal en kunnen niet op locatie langskomen, omdat wij vanuit Duitsland werken en de Nederlandse medewerkers de showroom bemannen. Dit betekent dat wij beeldmateriaal nodig hebben om de situatie te inventariseren.
3. Matrassen kunnen in de loop der jaren zachter worden, hierop geldt geen garantie. Om dit zachter geleidelijk te laten verlopen spiegelen wij de matrassen, waardoor deze zijn om te keren en om te draaien. Tevens dient een goede lattenbodem zorg te dragen voor tegendruk per zone door de bolstaande latjes en aanpassingsvermogen (kantelende latjes), waardoor de verhoudingen juist komen te liggen en het matras enkel nog de druk op het lichaam hoeft weg te nemen. Bij spiraalbodems / boxsprings / houten planken worden matrassen sterker gecomprimeerd, waardoor de levensduur sneller afneemt en / of het matras sneller en meer zacht kan worden.

 

Op onze matrassen, lattenbodems en beddengoed bieden we een garantie, die hieronder wordt beschreven. De wettelijk vastgelegde rechten van onze klanten worden hierdoor niet beïnvloed. Garant staat Ravensberger Matratzen GmbH, Rudolf-Diesel-Straße 2-3, 32339 Espelkamp, Duitsland. Katja Brockmeier, +495743/ 93026 356, garantie@ravensberger-matratzen.de / info@ravensberger-matrassen.nl.

Onderdeel van onze garanties is dat de door ons vervaardigde matrassen en de door ons aangeboden lattenbodems gedurende de garantieperiode vrij van productiefouten of mankementen en/of storingen blijven die zich voordoen door rechtmatig gebruik. Indien het matras, de lattenbodem of het beddengoed een defect vertoond zal deze gerepareerd of omgeruild worden. De garantieperiode wordt door een reparatie of vervanging niet verkort of verlengd. 

Vanaf het moment van levering geldt de volgende garantieperiode:

ProductGarantieDekking
Matraskern 10 jaar Significante gebreken, als gevolg van slechte afwerking of slechte materialen. Zoals zichtbare kuilvorming (meer dan 2 cm diepte). Uitgesloten zijn scheuren die ontstaan zijn aan de zijkanten van de matraskern door het matras verkeerd op te tillen.
Tijk (matrashoes) 5 jaar Grote gebreken als gevolg van gebrekkige afwerking of gebruik van slechte materialen. Het pillen van de stof is uitgesloten, omdat de oorzaak niet aan de kwaliteit van de tijk is te wijten.
Lattenbodem/schotelbodem 10 jaar Grote gebreken als gevolg van gebrekkige afwerking of gebruik van slechte materialen
Motor bij elektrische lattenbodem/schotelbodem 3 jaar Grote gebreken als gevolg van gebrekkige afwerking of gebruik van slechte materialen
Dekbed en hoofdkussen 3 jaar Grote gebreken als gevolg van gebrekkige afwerking of gebruik van slechte materialen
Los aangeschafte tijk 3 jaar Grote gebreken als gevolg van gebrekkige afwerking of gebruik van slechte materialen
Matrasbeschermer 3 jaar Grote gebreken als gevolg van gebrekkige afwerking of gebruik van slechte materialen
Bed 2 jaar Grote gebreken als gevolg van gebrekkige afwerking of gebruik van slechte materialen

Garantieprodure

De afhandeling zal via e-mail verlopen, wij hebben geen mogelijkheid tot huisbezoek. Wanneer het product een defect vertoond zullen wij een vragenlijst toesturen. Deze vragenlijst bevat een aantal vragen, zodat wij de situatie goed in kaart kunnen brengen. Tevens is het nodig om specifieke afbeeldingen, welk in de vragenlijst staan beschreven, mee te sturen. Aan de hand hiervan kunnen wij de oorzaak van het probleem hopelijk achterhalen, zodat er een duurzame oplossing tot stand kan worden gebracht.

De afbeeldingen die wij nodig hebben om een garantieaanvraag in behandeling te kunnen nemen:
1. Afbeelding van de matraskern (zonder tijk) op de vloer geplaatst. Afbeelding van zijaanzicht waarop het gehele matras zichtbaar is. Vanaf zijaanzicht zou de kuilvorming zichtbaar moeten zijn.
2. Afbeelding van de bedbodem.

In geval de klant wegens een veranderde situatie, ontdekking of medische aangelegenheid niet meer terecht kan op een product kan na de 30 dagen proefslapen geen aanspraak worden gemaakt op het ruilen of retourneren. Een veranderde situatie kan bijvoorbeeld inhouden het toenemen of afnemen van lichaamsgewicht, allergieën, intoleranties of een advies van een medisch expert. Voorbeeld 1: de klant slaapt met een lichaamsgewicht van 90 kilogram op de hardheid H 3 (75 - 120 kilogram). Wegens afname in lichaamsgewicht naar 60 kilogram is de hardheid H 2 (45 - 80 kilogram) beter van toepassing. De klant kan buiten de 30 dagen geen aanspraak maken het product om te ruilen. Voorbeeld 2: de klant heeft ontdekt allergisch te zijn voor een specifieke grondstof in het product. De klant kan buiten de 30 dagen geen aanspraak maken het product om te ruilen of te retourneren.

Tot het einde van het tweede jaar na de datum van levering is de garantie volledig. Daarna wordt de garantie verleend door vervanging van het product en een extra betaling volgens het volgende schema: 

- vanaf het 3e jaar dient 20% van de huidige verkoopprijs van het nieuw gekozen product bijbetaald te worden.
- vanaf het 4e jaar dient 30% van de huidige verkoopprijs van het nieuw gekozen product bijbetaald te worden.
- vanaf het 5e jaar dient 40% van de huidige verkoopprijs van het nieuw gekozen product bijbetaald te worden.
- vanaf het 6e jaar dient 50% van de huidige verkoopprijs van het nieuw gekozen product bijbetaald te worden.
- vanaf het 7e jaar dient 60% van de huidige verkoopprijs van het nieuw gekozen product bijbetaald te worden.
- vanaf het 8e jaar dient 70% van de huidige verkoopprijs van het nieuw gekozen product bijbetaald te worden.
- vanaf het 9e jaar dient 80% van de huidige verkoopprijs van het nieuw gekozen product bijbetaald te worden.
- vanaf het 10e jaar dient 90% van de huidige verkoopprijs van het nieuw gekozen product bijbetaald te worden.

Advies

Het eventueel verstrekte advies in de showroom of per e-mail (bijvoorbeeld na aanleiding van invullen van de vragenlijst) is op basis van jarenlange ervaring en verzamelde statistieken van het proefslapen (ruilen / retourneren). Overleg het advies desgewenst met uw medisch expert. Wij handelen op basis van ervaring en statistieken van het proefslapen, maar hebben de wijsheid natuurlijk niet in pacht. Wij hebben geen medische achtergrond en kunnen niet aansprakelijk gesteld worden in geval een matras niet geschikt blijkt. Om dit te ondervangen werken we met 30 dagen proefslapen, zodat u thuis kunt uitproberen en eventueel door uw medische expert kunt laten controleren of het matras voor u geschikt is.