Garantie

Berekening

Onderaan deze pagina vindt u hoe lang wij per product garantie aanbieden. Wat is de berekening in geval de garantie wordt toegekend?

- 2 jaar fabrieksgarantie (vanaf datum levering).
- vanaf het derde jaar wordt 20% afgetrokken van het aankoopbedrag.
- vanaf het vierde jaar wordt 30% afgetrokken van het aankoopbedrag.
- vanaf het vijfde jaar wordt 40% afgetrokken van het aankoopbedrag.
- vanaf het zesde jaar wordt 50% afgetrokken van het aankoopbedrag.
- vanaf het zevende jaar wordt 60% afgetrokken van het aankoopbedrag.
- vanaf het achtste jaar wordt 70% afgetrokken van het aankoopbedrag.
- vanaf het negende jaar wordt 80% afgetrokken van het aankoopbedrag.
- vanaf het tiende jaar wordt 90% afgetrokken van het aankoopbedrag.

Voorbeeld
Stel dat in het vijfde jaar garantie wordt toegekend en de nieuwprijs van het matras 300 euro was. In dat geval ontvangt u een krediet van 300 euro - 40% = 180 euro om een nieuw matras mee aan te schaffen. Stel dat een nieuw matras dat u uitzoekt 400 euro kost zal het bij te betalen bedrag 400 - 180 = 220 euro bedragen.

De belangijkste informatie

In het kader van de transparantie vindt u hieronder eerst kort en bondig de belangrijkste informatie:
1. Garantie op matrassen speelt enkel op zichtbare kuilvorming. Wat wij concreet nodig hebben in geval van kuilvorming: een afbeelding van de matraskern (zonder tijk) op de grond geplaatst, waarbij een foto van zijaanzicht gemaakt wordt, zodat de kuilvorming zichtbaar is. Onderstaand voorbeelden van de afbeelding die wij nodig hebben. Indien het niet mogelijk is de kern op de grond te plaatsen gelieve dit met ons te bespreken.
2. Wij werken in de garantieafhandeling geheel digitaal en kunnen niet op locatie langskomen, omdat wij vanuit Duitsland werken en de Nederlandse medewerkers de showroom bemannen. Dit betekent dat wij beeldmateriaal nodig hebben om de situatie te inventariseren.
3. De garantieaanvraag kan enkele weken in beslag nemen. Dit heeft ermee te maken dat de afbeeldingen door onze Duitse collega's aan de toeleveranciers van het schuim, latex, pocketvering en / of de tijken moet worden voorgelegd.
4. Matrassen kunnen in de loop der jaren zachter worden, hierop geldt geen garantie. Om dit zachter geleidelijk te laten verlopen spiegelen wij de matrassen, waardoor deze zijn om te keren en om te draaien. Tevens dient een goede lattenbodem zorg te dragen voor tegendruk per zone door de bolstaande latjes en aanpassingsvermogen (kantelende latjes), waardoor de verhoudingen juist komen te liggen en het matras enkel nog de druk op het lichaam hoeft weg te nemen. Bij spiraalbodems / boxsprings / houten planken worden matrassen sterker gecomprimeerd, waardoor de levensduur sneller afneemt en / of het matras sneller en meer zacht kan worden.
5. Indien een matraskern een defect vertoond, maar de tijk (matrashoes) niet, zal enkel de matraskern worden omgeruild.
6. Op schimmelvorming bieden wij geen garantie aan. Schimmelvorming heeft altijd een externe oorzaak. Bijvoorbeeld onvoldoende luchten, een gesloten bedbodem, vochtige slaapkamer, veel transpireren, etc.

Procedure

De afhandeling zal via e-mail verlopen, wij hebben geen mogelijkheid tot huisbezoek. De afbeeldingen die wij nodig hebben om een garantieaanvraag in behandeling te kunnen nemen:

1. Afbeelding van de matraskern (zonder tijk) op de vloer geplaatst. Afbeelding van zijaanzicht waarop het gehele matras zichtbaar is. Vanaf zijaanzicht zou de kuilvorming zichtbaar moeten zijn.
2. Afbeelding van de bedbodem.

Op het moment dat de garantie is toegekend nemen we de situatie graag door. Door middel van een vragenlijst kunnen we de situatie goed in kaart brengen en er wellicht achter komen waarom het gebruikte matras niet heeft voldaan. Vervolgens kunnen we aangeven of het handig is te ruilen naar hetzelfde matras of misschien naar een ander model/hardheid.

In geval de klant wegens een veranderde situatie, ontdekking of medische aangelegenheid niet meer terecht kan op een product kan na de 30 dagen proefslapen geen aanspraak worden gemaakt op het ruilen of retourneren. Een veranderde situatie kan bijvoorbeeld inhouden het toenemen of afnemen van lichaamsgewicht, allergieën, intoleranties of een advies van een medisch expert.
Voorbeeld 1: de klant slaapt met een lichaamsgewicht van 90 kilogram op de hardheid H 3 (75 - 120 kilogram). Wegens afname in lichaamsgewicht naar 60 kilogram is de hardheid H 2 (45 - 80 kilogram) beter van toepassing. De klant kan buiten de 30 dagen geen aanspraak maken het product om te ruilen.
Voorbeeld 2: de klant heeft ontdekt allergisch te zijn voor een specifieke grondstof in het product. De klant kan buiten de 30 dagen geen aanspraak maken het product om te ruilen of te retourneren.
Voorbeeld 3: de klant heeft een lichaamsgewicht van 60 kilogram en heeft aangegeven voorkeur te geven aan een stevig matras waardoor de adviseur de H 3 (70 - 120 kilogram) als mogelijkheid heeft aangegeven, omdat de H 2 gezien de voorkeur qua hardheid hoogstwaarschijnlijk als te zacht wordt beoordeeld. De klant kan buiten de 30 dagen geen aanspraak maken om te ruilen naar de hardheid waarin de klant qua lichaamsgewicht eigenlijk zou vallen (H 2 - 40 tot 80 kilogram).

Advies

Het eventueel verstrekte advies in de showroom of per e-mail (bijvoorbeeld na aanleiding van invullen van de vragenlijst) is op basis van jarenlange ervaring en verzamelde statistieken van het proefslapen (ruilen / retourneren). Overleg het advies desgewenst met uw medisch expert. Wij handelen op basis van ervaring en statistieken van het proefslapen, maar hebben de wijsheid natuurlijk niet in pacht. Wij hebben geen medische achtergrond en kunnen niet aansprakelijk gesteld worden in geval een matras niet geschikt blijkt. Om dit te ondervangen werken we met 30 dagen proefslapen, zodat u thuis kunt uitproberen en eventueel door uw medische expert kunt laten controleren of het matras voor u geschikt is.

Dekking

Op onze matrassen, lattenbodems en beddengoed bieden we een garantie, die hieronder wordt beschreven. De wettelijk vastgelegde rechten van onze klanten worden hierdoor niet beïnvloed. Garant staat Ravensberger Matratzen GmbH, Hinterm Schloß 15, 32549 Bad Oeynhausen, Duitsland. Robert Wagner, +495743/ 93026 356, garantie@ravensberger-matratzen.de / info@ravensberger-matrassen.nl.

Onderdeel van onze garanties is dat de door ons vervaardigde matrassen en de door ons aangeboden lattenbodems gedurende de garantieperiode vrij van productiefouten of mankementen en/of storingen blijven die zich voordoen door rechtmatig gebruik. Indien het matras, de lattenbodem of het beddengoed een defect vertoond zal deze gerepareerd of omgeruild worden. De garantieperiode wordt door een reparatie of vervanging niet verkort of verlengd. 

Uitgesloten van garantie is kleurverschil. Door toedoen van UV-straling en transpiratie zal schuim (polyurethaan) terugkleuren naar de oorspronkelijke kleur (bruin). Bij productie krijgt polyurethaan een kleurstof mee. Het terug kleuren naar de oorspronkelijke kleur heeft geen enkele invloed op de productkwaliteit.

Vanaf het moment van levering geldt de volgende garantieperiode:

ProductGarantieDekking
Matraskern 10 jaar

Significante gebreken, als gevolg van slechte afwerking of slechte materialen. Zoals zichtbare kuilvorming (meer dan 2 cm diepte). Uitgesloten zijn scheuren die ontstaan zijn aan de zijkanten van de matraskern door het matras verkeerd op te tillen. Indien een matraskern een defect vertoond, maar de tijk (matrashoes) niet, zal enkel de matraskern worden omgeruild.

Op schimmelvorming bieden wij geen garantie aan. Schimmelvorming heeft altijd een externe oorzaak. Bijvoorbeeld onvoldoende luchten, een gesloten bedbodem, vochtige slaapkamer, veel transpireren, etc.

Matrassen kunnen in de loop der jaren zachter worden, hierop geldt geen garantie. Om dit zachter geleidelijk te laten verlopen spiegelen wij de matrassen, waardoor deze zijn om te keren en om te draaien. Tevens dient een goede lattenbodem zorg te dragen voor tegendruk per zone door de bolstaande latjes en aanpassingsvermogen (kantelende latjes), waardoor de verhoudingen juist komen te liggen en het matras enkel nog de druk op het lichaam hoeft weg te nemen. Bij spiraalbodems / boxsprings / houten planken worden matrassen sterker gecomprimeerd, waardoor de levensduur sneller afneemt en / of het matras sneller en meer zacht kan worden.

Tijk (matrashoes) 5 jaar

Grote gebreken als gevolg van gebrekkige afwerking of gebruik van slechte materialen. Het pillen van de stof is uitgesloten, omdat de oorzaak niet aan de kwaliteit van de tijk is te wijten.

Op schimmelvorming bieden wij geen garantie aan. Schimmelvorming heeft altijd een externe oorzaak. Bijvoorbeeld onvoldoende luchten, een gesloten bedbodem, vochtige slaapkamer, veel transpireren, etc.

Lattenbodem/schotelbodem 10 jaar Grote gebreken als gevolg van gebrekkige afwerking of gebruik van slechte materialen
Motor bij elektrische lattenbodem/schotelbodem 3 jaar Grote gebreken als gevolg van gebrekkige afwerking of gebruik van slechte materialen
Dekbed en hoofdkussen 3 jaar Grote gebreken als gevolg van gebrekkige afwerking of gebruik van slechte materialen
Los aangeschafte tijk 3 jaar Grote gebreken als gevolg van gebrekkige afwerking of gebruik van slechte materialen
Matrasbeschermer 3 jaar Grote gebreken als gevolg van gebrekkige afwerking of gebruik van slechte materialen
Bed 2 jaar Grote gebreken als gevolg van gebrekkige afwerking of gebruik van slechte materialen